GARDNERELLA

A gardnerella szexuális úton terjedő betegség. A nők úgy kaphatják el, ha fertőzött férfival közösülnek, akinek a húgycsövében telepednek meg a baktériumok. A gardnerella lappangási ideje kb.5-10 nap. A fertőző férfinak valószínűleg nincsenek tünetei, vagy ha vannak is, enyhék: csípő érzés vizelésnél, vagy gyakori vizelési inger. A statisztikák szerint nagyobb az esélye a Gardnerella-fertőzésre annak, akinek több partnere van, akinek spirált helyeztek fel, vagy annak, akinek méhnyak gyulladása (cervicitise) van. A gardnerellás nőknek nagyobb az esélyük egyéb szexuális úton terjedő betegségekre, ezért érdemes a diagnózis után megnézetni, hogy nincs-e mellette gonorrhea, chlamydia vagy mycoplasma is. A gardnerella ezenkívül átterjedhet a méhre és a petevezetékre. Nem tisztázott kérdés még, hogy okoz-e ott betegséget, de az biztos, hogy megkönnyíti más fertőzések megtapadását, és medencegyulladást okoz, ami viszont mind a méhet, mind a petevezetéket károsítja.

Ø  szürkésfehér váladék, gyakran olyan sok, hogy betétet kell viselni;

Ø  a váladéknak kellemetlen, halhoz hasonló szaga van, amely erősödhet együttlét után.

Viszketés nem valószínű, de néhány esetben jelentkezhet. Vizeléskor enyhe csípés fordulhat elő. Ezen kívül fájdalmas lehet az együttlét, lehetnek hasi görcsök, és megdagadhatnak a nyirokcsomók a hasban és a combban, bár ezek ritka tünetek.

Ha valakinek folyása van, még ha erős is, de más tünete nincs, nem biztos, hogy fertőzött. A hüvelyfal sejtjeinek leválása leginkább a havi ciklus első két hetére jellemző (a számolást a vérzés első napjától kezdve), mely időtartam alatt fehéres folyás észlelhető, néhány nőnél intenzívebb is lehet. A szokásos váladék mennyisége a stressztől függően is változik; növekszik, ha az ember sokat ideges, fél vagy lelkileg levert. Bár a váladéktermelés normális, ha valakit zavar az erős folyás, megnézetheti az orvosával, hogy nincs-e fertőzése. Sohase próbálja régi gyógyszerrel kezelni magát, ha úgy gondolja, hogy fertőzése van, mert felboríthatja a hüvely baktériumainak és gombáinak egészséges egyensúlyát és a végén valóban fertőzést kap.

Ha hüvelygyulladás gyanúja miatt orvoshoz fordul, kérem, figyeljen a következőkre:

Ø  Ne alkalmazzon hüvelyöblítést, mert így a fertőzést gyógyítani nem tudja, ha pedig nincs fertőzése, akkor felesleges a használata!

Ø  Vizsgáltassa meg magát más szexuális úton átvitt betegségekre is! A legtöbb nőnél több szexuális úton terjedő betegség fordul elő egyszerre.

Ø  Kérjen tenyésztést! A mai napig ez a legpontosabb módszer mindegyik hüvelyfertőzésnél!

Ø  Mondja meg, ha van ismert gyógyszerallergiája, és ha úgy gondolja, vagy tudja, hogy terhes!

Ø  Beszélje meg az orvossal, hogy milyen következményekkel számolhat a terhességnél!

Ø  Gondoskodjon arról, hogy partnerét is kezeljék!

Ø  Szedje be az összes gyógyszert, amit felírtak! Ha a tünetek elmúlása után abbahagyja a gyógyszerek szedését, akkor a fertőzést valószínűleg nem szünteti meg, és kialakulhatnak a gyógyszerre ellenálló baktériumtörzsek.

Ø  Kérdezze meg, hogy kell-e kontrollra jönnie!